Sprzęt dla letorów
SPRZĘT DLA LEKTORÓW

Co nowego na rynku? Na czym warto zawiesić ucho? Kto i za co dostał kolejną nagrodę? To jest TECHNEWS! Sprzęt dla lektorów? W dziale TESTY znajdziesz efekty naszych praktycznych doświadczeń na mikrofonach i przedwzmacniaczach. A na deser świeżutkie promocje. Trzymaj rękę na pulsie.

To trzeci model Sontronicsa u nas, więc wydawałoby się, wiemy czego się spodziewać. Ale wygląd nowego modelu tego producenta powali każdego. Podobnie jak Helios, nie jest to filigranowy drobiażdżek, Saturn mierzy na oko jakieś 30cm. Podobnie też jak i u lampowego brata, zdecydowano się mocno wyeksponować gril. Ale tym razem projektanci poszli na całość. Inspiracja klasycznym stylem lat 40' jest naprawdę wyraźna i choć na fotkach na www producenta wydaje się trochę zbyt ordynarna, to przy kontakcie bezpośrednim, sprzęt zyskuje.

 

w kabinieCałkiem solidny...

 

Wykonanie jest staranne, kolorystyka oszczędna, mocowanie kapsuły elastyczne, ale nie rachityczne. Kółko charakterystyk spore, o dużym skoku, łatwe do przełączenia, podobnie jak filtr i tłumik. Po dokładniejszym obejrzeniu nie ma się co dziwić, że Brytyjczycy dają na niego dożywotnią gwarancję – sprzęt nie wygląda na łatwy do uszkodzenia. Nie zaskoczyło nas też opakowanie. Błyszcząca, wyściełana walizka to standard w produktach tej firmy. Pod tym względem Sontronics się nie zmienia, może trochę ciężko z finezją, ale solidność i pomysłowość gwarantowana.

 

 

 

 

Gdzie jest koszyk?
w skrzyce

Nietypowy kształt mikrofonu ma jednak jedną istotną wadę, z i tak wąskiej palety wyboru mocowań mikrofonów studyjnych siłą rzeczy odpada nam klasyczny koszyk. W tym wypadku dostajemy specjalną konstrukcję na bazie metalu i gumy, która ma zapewnić stabilne i elastyczne przytwierdzenie naszego nowego sprzętu do statywu. I przynajmniej stabilność na pewno udało się osiągnąć tym sposobem, bo mikrofon mimo dużej wagi i rozmiaru, na klasycznym statywie zachowuje się grzecznie. Co do elastyczności, to można mieć pewne wątpliwości czy producent nie przesadził z „twardością" elementów gumowych. Wydaje się, że nie zaszkodziłoby by chodziło to deko lżej.

 

Podłączamy!

 

Pierwsze co rzuca się w oczy po włączeniu zasilania, to ładny kolor niebieskich lampek na przodzie obudowy. Diodki podświetlają pięć dostępnych charakterystyk w jakich może pracować Saturn i kółko przełącznik pod nimi. Wyglądają naprawdę efektownie, ale nie będziemy się nimi zajmować. Ustawiamy klasyczną nerkę i jedziemy. Jak zwykle na tor nie zapinaliśmy, podobnie jak w poprzednich testowych nagraniach. I oczywiście używamy tego samego zestawu wokali.

 

Nagranie wokal mę™ski Marcin
Nagranie wokal mę™ski Tomek
Nagranie wokal żeński Julita
Nagranie wokal żeński Aśka

 

 

Pierwsze zaskoczenie.

Głośno. To pieod tylurwsze co się™ rzuca w ucho. To chyba najbardziej czuły i głośny mikrofon z jakim mieliśmy do czynienia. I to nie wyłączając najdroższych modeli, któ‚re mieliśmy przyjemność gościć w studio. Mimo standardowo ustawionego ekranu akustycznego przy włączonej nerce, łapał podmuch powietrza z drzwi za membraną. Trzeba przyznać, że w tym aspekcie Saturn nie ma konkurencji.

Przy czym zwró‚cić uwagę™ należy ró‚wnież na dość dobre parametry szumu. Fragment zostawiliśmy w pró‚bce Tomka. Jest on widoczny na wykresie, ale kompensacja poziomem głośności sprawia, że nie wydaje się™ uciążliwy. Szczegó‚lnie przydało nam się™ to przy nagraniach Julity. Jej delikatny tembr, czę™sto na granicy przyszeptu, wymaga od realizatora wysokich ustawień wzmocnienia, a od mikrofonu niskiego poziomu szumu. Ale w przypadku Sontronicsa nie mieliśmy żadnych problemó‚w, by dociągnąć amplitudę™ od bandy do bandy. Jeśli Twó‚j tembr nie zrywa ludziom czapek z głó‚w, a adaptacja kabiny nagraniowej jest odpowiednia musisz zastanowić się™ nad tym modelem. Warunek z kabiną nie został dopisany od parady –“ wię™ksza czułość to i lepsza rejestracja odbić.

 

Brzmienie

Nie spodziewaliśmy się™ specjalnie neutralnego brzmienia. Do tej pory zdążyliśmy się™ przekonać, że nie jest ono ambicją inżynieró‚w Sontronicsa, a ich kierunek to po prostu miodny dźwię™k, zorientowany na efekt nie wierność. I ró‚wnież tym razem osiągnę™li oni cel. Brzmienie jest pełne, ale z odrobiną piasku. Klarowne, ale nie sterylne. To jest wyważony dobrze obliczony efekt. Warto poddać pró‚bki kompresji i ogó‚lnej obró‚bce. Jeśli zamierzaliśmy użyć equalizera to zrezygnujmy, albo starajmy się™ nim tylko dopasować, nie poprawiać barwę™. Lekkie, ale to naprawdę™ lekkie problemy mogą być z nagraniami głosó‚w o dużej dawce essssssek. I to na pewno nie wszystkimi. Za to każdy lektor na pewno odczuje to przyjemne, acz nie nachalne podbicie miłych uchu czę™stotliwości.

 

Trable

Saturn podpię™ty był u nas przez prawie 3 dni. Testowaliśmy go na kilku głosach w ró‚żnej formie, na ró‚żnych tekstach. I być może dlatego udało nam się™ zwró‚cić uwagę™ na jeden nietypowy szczegó‚ł. Wydaje się™, że kosmiczna czułość mikrofonu ma ró‚wnież swoje wady. W trakcie obró‚bki już po odłączeniu mikrofonu okazało się™, że raz na jakiś czas pojawiają nam się™ w nagraniach dziwne artefakty. Poniżej mała kompilacja:

 

Tajemnicze artefakty link

 

Podczas nagrania umkn꙳o to potraktowane jako trącenie w statyw bądź pyknię™cie charakterystyczne dla głosek wybuchowych. Ale w montażu okazało się™, że chyba nie wszystkie z nich pojawiały się™ z przyczyny uderzenia w statyw, a już na pewno nie są one powiązane z głoskami wybuchowymi. Czyżby już przy nagraniach wokalu przydałoby się™ użyć wbudowanego w majk filtra? Możliwe. Nie wydaje się™, by była to wina membrany, bo podobno jest w stanie wytrzymać dużo wię™ksze ciśnienie akustyczne. A może powinniśmy zachować wię™kszą odległość od sitka? Kolejna opcja to zbyt twarde „zawieszenie”w specjalnej konstrukcji koszu. w klace 2W każdym razie lekko psuje to efekt ogó‚lny, zmuszając do zastanowienia czy na pewno wszystko jest tu ok. Jeśli ktoś ma pomysł na wyjaśnienie tej sytuacji lub sam spotkał się™ z takim zachowaniem, czekamy na sygnał w komentarzach.

 

Podsumowanie

Bardzo ładnie brzmiący, wybitnie czuły mikrofon o niestandardowym wyglądzie. Niezastąpiony dla słabszych tembró‚w, a dla reszty naprawdę™ godny polecenia. Cena, około 2.500 pln, plasuje go w klasie średniej, ale parametry pozwalają mu pretendować do pó‚łki o pię™tro wyżej.

 

 

 

Producent - Sontronicswww.sontronics.com

Dystrybutor –“ Audio Factory www.audiofactory.pl

Komentarze (3)

2010-12-29 monday

ró‚wnież testowałem, mó‚j komentarz poniżej

http://polscylektorzy.pl/forum/index.php?topic=69.0

2010-12-30 snoofer

Z artefaktami spotykam się™ od czasu do czasu przy ró‚żnych mikrofonach i w ró‚żnych konfiguracjach sprzę™towych. Wszystko wskazuje, że mikrozakłó‚cenia wystę™pujące przypadkowo mają naturę™ elektryczną a nie mechaniczną. Znajomy elektronik mó‚wił, że może to być spowodowane podatnością mikrofonu lub całego toru na zakłó‚cenia z sieci lub indukowanie i rozładowywanie ładunkó‚w. Przypadkowość zakłó‚ceń właśnie na to wskazuje.

2011-01-15 Maciej Goliasz

Snoofer doskonale wyjaśnił w czym tkwi problem ;)

Problem wydaje się™ niepokojący i byłoby mnó‚stwo słó‚w niecenzuralnych podczas pracy, ale można pozbyć się™ takich zawahań poprzez filtr gó‚rnoprzepustowy przenoszący od 20Hz.

Pozdrawiam.

Studio Medianawigator.com

reklama

Agencja MediaNawigator.com

Powered by:

Bank głosów Mikrofonika.net

reklama